måndag 16 december 2013

Julgranskulor av papper

Jag har nyligen lärt mig göra julgranskulor av papper! De är sjukt snygga och ganska lätta att göra och är ett perfekt julpyssel. Jag har gjort en liten beskrivning på hur man gör men om det inte är tydligt nog är länken till sidan där jag lärde mig här.

Så här gör man.
Du behöver:
Två kvadrater av pappersax lim

Börja med att vika kvadraten på diagonalen, vik upp igen och vik den andra sidan så att du får ett kryss på pappret.


Vik sedan längsmed pappret, vik upp igen och vik på den andra sidan. Detta gör man för att få hjälplinjer att vika efter. Mönstret på pappret ska se ut så här.

Den här biten var svår att fota själv, men du ska lägga pappret så det ligger som en diamant och ta sidorna och vik in dem i pappret så att du får en liten fyrkant. Insidan ska se ut så här.

Vänd sedan på pappret så att den vikta kanten är emot dig och gör ett hjälp veck genom att vika in kanterna så som bilden visar. Vänd på pappret och gör likadant på andra sidan.

Klipp av bitarna som sticker ut ifrån det du nyss vikt.

Nu tar man och vecklar ut en bit som man vek in tidigare och öppnar den, sedan plattar man till den och viker den tillbaka åt det håll den låg. Gör sedan likadant på de andra tre bitarna.

Så här ser det ut när man gjort alla bitar.

Vik in alla hörn så att det blir en diamant. Det är totalt 8 hörn.

Vik upp allt igen och öppna pappret. Det ska se ut så här.

Nu är det bara att vika in hörnen, det är lätt på grund av hjälpvecken i de tidigare stegen och är egentligen bara att trycka in.

Gör nu en till för det behövs två likadana.

Limma sedan ihop de två bitarna, jag tycker att det är lättast att börja limma två veck och sedan jobba mig runt.

Jag hade lite lim med glitter i och med det målade jag på kanterna av kulorna för att göra dem lite juligare. 

Man kan också göra små för att dekorera julklappar med




1 kommentar:

  1. TACK!
    Som jag har letat efter vettiga instruktioner till dessa! Så bra att du använder ett papper med olika färg/ mönster. Blir så mycket lättare då.

    Karin B

    SvaraRadera