fredag 24 maj 2013

Sätergläntans vårutställning 2013

I helgen är det årsmöte för Svenska Hemslöjdsföreningars Riksförbund (SHR), Sätergläntan (skola där jag studerade vävning) och Sätergläntans vänner. Inte nog med det dessutom hade eleverna på Sätergläntan vårutställning samtidigt. Det är alltid roligt att besöka skolan och titta på vad eleverna har skapat detta år. Utställningarna hade kalas tema för skolan fyller nämligen 90 år i år, så till fika fick man tårta, bulle och vaniljdröm.

Fikat under vårutställningarna
Denna tid på året är Sätergläntan riktigt vackert och det är lite nostalgiskt för mig att gå runt bland husen och se hur allt förändrats. I höger i bilden finns en liten prova på verkstad där jag satte mig en stund och täljde en smörkniv men mitt i allt så började en klocka ringa, rätt va det var sprang en smed nedför backen och börja hamra på ett städ... sen kom några tjejer och börja riva trasor och vips va det en hel orkester av slöjdare. Kolla på videon här, en riktigt flach mob.

Vy från nya elevhemmet
Nåt jag tyckte var extra fint med utställningen i år var att de blandat de olika slöjdgrenarna med varandra och ställde ut tillsammans. Det gjorde att de lyfte varandra lite extra.

Del av utställning i sticknings lokal. Bultan mattot hängandes, trä- och metall-föremål
Del av utställning i träs lokaler. Vävt tyg, skärbräda, smörkniv och Leksandsband.


Jag vet inte vem som har gjort vad på dessa bilder men det är elever på Sätergläntan våren 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar