tisdag 7 maj 2013

Tälj- och knivdag


I helgen var det Slöjd och hantverksmässa på Nääs jag övertalade Calle om att skjuta upp sin träning och åka dit med mig i stället. De hade allt möjligt där men de jag var mest nyfiken på var knivarna, de hade värsta knivsutställningen och ett helt hus fullt av knivar av alla sorter.
Men jag var ju bara intresserad av täljknivar. Men så sprang jag på Sune Oscarssons bord med knivar och han sålde ut en massa olika begagnade knivar han har hållit en hel del kurser men ska sluta med det nu och då säljer han ut sina kurs knivar. Jag köpte de här tre skönheterna.

Jag har täljt lite på skaften, dels för att tälja bort hans märke (vill inte ha någon annans namn på mina knivar) men också för att justera handtaget efter min hand. Jag är särskilt nöjd med kniven längst till höger, den har så härligt blad och är perfekt till små detaljer

På söndagen åkte vi till Mariestad och vi satt och provtäljde lite, Calle fick mersmak för karvsnitt så kanske kan jag få med honom på en kurs på Sätergläntan någon gång i framtiden. Det var så skönt att sitta i solen med fötterna upp och små tälja lite på en pinne jag kanske kommer att göra detta till en trevlig sysselsättning i sommar ute på olika platser. Har man en liten kniv borde det ju inte vara så olagligt?


Dessa fina fodral är gjorda av ett juicepaket på samma sätt man gör med näver bara det att jag inte hade något näver tillhands, man tager vad man haver.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar