måndag 8 juni 2015

Sy den bästa sovmasken.

Nu när det börjar bli så ljust ute är det kanske hög tid för mig att lägga ut en beskrivning på den bästa sovmasken eller ögonbindeln som jag har använt. Jag har ett gammalt inlägg om den men har under tiden även förbättrat mönstret och sytt flera masker.

Bilderna är fotade i vintras i inomhusbelysning, jag ber om ursäkt om de är svåra att tyda fråga om det är något du undrar över.

Det är relativt enkelt att göra denna beroende på hur svårt man väljer att göra det för sig själv. Man kan både förenkla och försvåra utefter vad man själv gillar. Jag syr för han för jag tycker det är roligare men det går lika bra att sy på maskin. 

Börja med att hitta tyger du gillar och se till att de är ljustätt eller fyll på med fler lager tyg. Här har jag använt ett fint grått quiltning tyg och emellan har jag ett vadmalstyg som håller undan ljuset och ger stabilitet. Jag rekommenderar att du använder något annat tyg än vadmal för det krymper i tvätten men om du orkar handtvätta så är det ett fantastiskt alternativ då de andas och är inte ett dugg varmt. Använd dock aldrig syntetmaterial, det kommer bara att bli svettigt och klibbigt, bäst är bomull, siden eller lin, ev viskos. 

För att få en bra form som passar ljust dig är det bäst att rita upp en form på papper, vik den på mitten och klipp ut så att den blir likadan på båda sidor. När det är klart kan du hålla upp pappersmasken framför ögonen och se om den släpper in ljus någonstans och gör i så fall justeringar. Se också till att masken är lång nog min går ända till hårfästet, den första jag gjorde var inte lång nog och när jag la mig på sidan så puttades den åt sidan så ljus kom in vid näsan så den behöver vara lång nog så att man ligger på den om man ligger på sidan. Här har jag gjort en smidig mall över vad som passar för mig men det behöver inte vara samma för dig.


Klipp alla delar du behöver efter pappersmallen, du behöver ingen sömsmån för vi kommer att kanta sovmasken med ett band. Därför lägger man även alla delar åt rätt håll på en gång, alltså med fina sidan utåt och mitten delen i mitten. Här tråcklar jag fast delarna i varandra så att de inte glider isär. Detta gör jag för hand med långa upp och ner stygn, det går fort och lägger sig platt på en gång. 

När det är klart provar jag masken genom att hålla upp den framför ögonen och ser om det finns några ljusinsläpp, vilket oftast brukar vara kring näsan, då måttar jag hur långa kuddar jag behöver. Jag behöver kuddar som går från näsroten till högsta punkten på kinden vilket är 5 cm för mig och så gör jag kuddarna ca 1 cm i diameter. Detta  passar inte min sambo som har högre näsa än jag så för honom funkade det bäst att bara ta en tygbit som jag viker till ett M och syr fast. Det bästa är att prova sig fram till vad som passar en bäst.

Jag klipper ut två tygbitar som är 5 x 8 cm och rullar ihop dem till en korv och syr snabbt ihop dem för hand, man behöver inte vara så noga här för de kommer att täckas av tyg ändå.

Sen klipper man ut två fyrkanter som är minst 3 cm längre än korven och mycket högre/tjockare. Sen syr du fast tyget. Börja med att sy fast längden så att kuddens kanter blir instoppade och ser snyggt ut. Sen lindar du tyget runt och syr längs med hela kudden. 

Nu är det dags att prova igen. Nåla fast kuddarna på ögonbindeln ca en cm från maskens kant. Om tyg sticker ut från kuddarna gör det inget. Se till att nålen sticker ut på rätt sida av masken bort från ansiktet. Om det läcker in ljus kan du behöva justera kuddarnas plats. 

När du hittat rätt läge syr du fast dem och klipper av överskottet av tyg. Dubbelkolla att de sitter på rätt ställe innan du syr på bandet. 

Här är det ungefär 2 cm mellan kanten och kudden, det är lagom för mig och gör att man kan justera kuddarna när man tar på sig masken.

Egentligen kan man sluta här och sy fast resåren på en gång, men jag vill ha en snygg mask som håller länge så jag tänker kanta sovmasken med en snedslå som jag gör själv. 

Det som är bra med denna sorts band är att de är elastiska och följer skarpa kurvor på ett sätt som inte andra band gör. Man kan köpa färdiggjorda snedslåband på tygaffärer men jag ville matcha tyget jag har så jag väljer att göra ett eget.

Ta nu din snedslå och tråcklar fast bandet längs med hela ögonmasken, jag använder en tråd i avvikande färg så att jag lättare kan sprätta bort den när de riktiga sömmarna är klara. När jag kommer till sista änden viker jag in bandet så avslutet blir fint. 

Sen syr jag den riktiga sömmen med smygsöm. Jag syr alltså igenom alla lager på samma gång och får en liten liten söm. Man kan även sy med symaskin här rakt över snedslån och genom alla lager men jag tycker detta blir snyggare.
När du sytt hela masken plockar du bara bort tråckelstygnen. Här är en bra illustration på hur man gör smygsöm, nålen går snett inne i tyget och syns inte på någon av sidorna. Illustrationen kommer från Sissels Blogg och en beskrivning på en snygg pixlig kudde.

Nu ska man hitta rätt plats för resåren. Jag väljer att sy på den på utsidan av masken för resåren är alltid det första som går sönder, i alla fall om man har sytt masken bra, och på detta sätt är det lättare att byta resår när den börjar bli dålig. 

Jag gillar att ha två resårer det gör att trycket på ögonen blir mindre då draget istället kommer över kinderna och pannan. Jag har också gjort masker med bara en och det går också bra men man bör inte ha för kort resår så att masken trycker på ögonen. Jag syr fast resåren genom att vika resåren en gång och sy fast den runt om som en fyrkant. Då ser man ingen ful skarv och resåren sitter riktigt ordentligt. 


Så här blev min ögonmask. Kommer du att göra en egen? 

1 kommentar: