torsdag 5 september 2013

Slöjd och fiskskinn

2011 åkte jag på Nordiskt sommarläger på Island det var fantastiskt roligt och jag åker gärna igen, både till Island och på Nordiskt sommarläger. Nåja en av kurserna jag gick var sy och skapa i fiskskinn det var väldigt roligt och jag köpte med mig en del fiskskinn hem. 

När jag senare började på Göteborgs Universitet träffa jag Malin Karlsson som fettgarvar en del lite olika saker, med hennes instruktioner och lite misstolkningar gjorde jag en sommar den här beskrivningen i hur man "kan" garva fiskskinn.

Jag har fått frågan vad det blev av skinnet sen och svaret är faktiskt har det inte blivit nåt alls. Jag har gått och tittat på det några gånger med gädda är nog inte den bästa fisken att garva av, skinnet känns som pergament och är genomskinligt. 

Men jag tänkte att jag kan lägga upp lite bilder av vad jag sydde på kursen på Island, jag har använt lite olika skinn men det är en blandning av lax, torsk, havskatt och någon sorts karpfisk.
  
Det största och mest användbar jag sydde på kursen var en plånbok i laxskinn, den här använder jag fortfarande och jag gillar den.

Här är några smycken jag gjorde det första settet är av karpfisken, det blåa armbandet av torsk och det vita av lax. Alla dessa är ju köpe skinn som är garvade med ganska stränga kemikalier och dessutom färgade men de är ju också väldigt fina och blir nog lika fina om man använder naturfärgat skinn.
Sista dagen hade vi lite utställning på vad som gjorts under kursveckan och de här är de jag ställde ut av fiskskinns sakerna.

Dom här sakerna har någon annan på kursen gjort jag tänkte jag skulle lägga upp bild på dem med för att ge mer inspiration.
Smycken och väskor var väl det som skapades mest under kursen
Det prickiga skinnet är av havskatt, det är ett riktigt tjockt skinn nästan som läder.

Malin Karlsson höll faktiskt en kurs för ungdomar nyligen och på den här länken finns det en bild på vad de gjorde



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar