onsdag 3 april 2013

Påsken i Norge 2013

Detta blir ett ganska långt och blid rikt inlägg, jag funderade på att dela upp bilderna på flera inlägg men så tänkte jag att jag vill nog ha dem samlade när jag väl ska hitta dem igen.

Jag, Malin T, Calle och Tekla (Hunden) åkte till Norge måndagen innan påsken. Direkt efter att lektionen slutade så åkte vi iväg.
Tekla skulle envisas med att sitta mellan framsätena, gärna på handbromsen.




Eftersom vi åkte lite sent på måndagen fick vi spendera första natten hos mina släktingar men på tisdagen kunde vi sitta på altanen till Hytta och äta lunch. Just nu var det varmare ute än inne så vi eldar på och aktiverar oss ute så länge.




Prio ett var att skaffa vatten, eftersom källan en bit upp på berget är genomfrusen fick vi skaffa det genom sjön.


 Medan Calle borra och högg isen gjorde Malin en snöigloo



Under snön var isen helt genomskinlig, bara några små luftbubblor. Tekla gillade också isen. 


Isen var närmare en meter tjock så Calle hämtar förstärkning. Bra att springa på snöigt berg med en yxa i handen, fast den yxan är väl så slö att den inte kan göra så stor skada.




Malin och Calle har saker för sig men jag fotograferar och njuter av vårsolen i en trädgårdsstol. Ja och så är jag hundvärmare också.




Lägg märke till Tekla vid Malins sida... Gissa vad hon har i fickan? 




Tekla inspekterar sin nya hund iglo, hon ser ganska nöjd ut tycker jag. 




Dagen efter tog vi oss en tur till andra sidan sjön, eftersom isen var så tjock kunde man nog strosat runt en hel del. Calle fota en del de bilderna kommer nog också upp snart.





Vi hittade de här lite underliga spåren i snön, vi tror att det kan vara lo. Någon som vet? Lo som leker hare eller nåt. 



Här har vi fått upp en skön värme i stugan, kanske lite kyligt men det funkar. Annars kan man ju sätta sig framför kaminen och titta på lågorna ett tag.



Vi var inte bara i stugan, vi åkte till mina släktingar och Tekla tyckte inte om deras hund :/ mycket skeptisk. Vi åkte också och kolla på Heddal stavkyrka. Både jag och Calle har ju sett den miljoner gånger nu men det känns ju onödigt att inte låta besökare få se den när den ändå är så pass nära.




På vägen ner fick Calle och Malin bära ner en kista som jag tänkt kan vara bra att förvara sängkläder i, här får gästerna jobba. De han dock snabbt förbi mig och när jag kom fram till stigen stod kistan ensam, de hade gått för att reka en enklare väg.


Som utbyte lagade jag mat och skötte disken den dagen, här är det paprika, tomat, zucchini och fetaost i ung

Vi han också med att måla lite ägg, är det påsk så är det.
När vi åkte hem tog vi färjan mellan Sanderfjord och Strömstad, det går ungefär jämnt ut i tid och pengar men föraren får en paus och kan sträcka på benen. Är man ute i väldigt god tid kan man också sola lite innan båten kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar